Rafting: Evje

Allright. Nå har det gått noen timer siden forrige blogginnlegg, det har blitt drukket noen kopper te, og det har blitt slappet litt av. Med andre ord: jeg er fulladet til å skrive et dypt, langt og dekkende blogginnlegg om rafteturen til Evje.

Hvem lurer jeg?

Jeg er fortsatt latterlig sliten. For øyeblikket har jeg null sminke, null energi og full jackpot på mørke ringer under øynene. Likevel er det noe i meg, noe som fortsatt griper etter liv og motivasjon, og som kanskje klarer å drive meg til å taste ned et par setninger til. Vi lener oss tilbake og ser hva ferden bringer.

Jeg har da ihvertfall vært på rafting, så mye har vi fastslått til nå. Tidlig på morgenen igår lastet vi opp to fulle busser med Lundheim-elever, og satte kursen for Evje. Var vel rundt to og en halv time dit, etter det jeg hørte folk si. Jeg selv plugget i musikk og gikk som vanlig ned for telling etter noen minutter, så jeg har helt ærlig ikke den fjerneste anelse. Vi kom fram til Evje rundt tolv en gang, og ble kastet inn i hver vår lille lavvo. (Bruken av ordet «lille» er vel relativt i denne sammenhengen, vi fikk inn omtrent alle fra Globalt perspektiv inn i samme sovested.) Etter det begynte kose-tiden. Vi som skulle rafte neste dag, i litt mer fartsfylte strøk, fikk bruke det som var igjen av dagen på å leke. Så fort noen laster opp bilder på skole-serveren skal jeg bla opp noen, men en kort oppsummering på det hele var at vi hadde muligheten til å klatre, sveve, skyte og leke med et ganske godt utvalg av aktiviteter der. Jeg må innrømme det, jeg gliste en stor del av tiden der.

Etterhvert kom også kvelden, og om ikke dagen var grei nok, så var kvelden koselig til tusen. Mens sola gikk ned, ble det tent bål både i en felleslavvo og ute på plassen, og hvor man enn gikk, så satt det noen glade folk og enten sang eller prata litt. Selv endte jeg mest rundt bålet ute, hvor vi grillet marshmallows og prata om tull, nonsens og andre fantastiske ting til jeg følte det var på tide å krabbe inn i soveposen. Selve natta var heller ikke så verst, selv om det ble noe kjølig til tider. Jeg våknet bare en liten gang i løpet av natta, så jeg hadde det helt kurant.

Dagen etter var det bare å åle seg ut av lett duggdekkede soveposer, for så å suge seg fast i ei tørr brødskive som Lundheim så beleilig hadde tatt med mange hundre av. Nam nam, deilig norsk matpakke med svett ost og brødsmuler. Får liksom aldri helt nok av det. Uansett, brødet gikk ned og jeg kom meg til slutt inn i ei våtdrakt. Glade og forventningsfulle hoppet vi inn i raftingbåten til en noe spesiell svenske som gikk under navnet Bobbo. «Tjohei», tenkte jeg. «Nå blir det vel litt action her!» Njææ. Jeg kan ikke helt skryte av hjertebank og hyleanfall. Men vi ble da blaute og vi kom ned elva mens vi lo. Det er ikke verst bare det.

Alt i alt var turen til Evje en ganske trivelig tur. Fikk både prøve litt rafting og å dele soveplass med gjengen fra Globalt-linja, så kan vel nesten kalle det en liten warm-up til Afrika, i tillegg til at jeg fikk prate med en del koselige mennesker jeg ikke har hatt verdens lengste samtaler med tidligere. Fine, fine folkehøgskola og alt som hører til. (Og jøss, for noen mengder tekst man skriver når man egentlig ikke tror man orker mer enn tre linjer.)

Det kommer mer bilder hit så fort jeg får lånt til meg noen fra de som gikk med kamera. Jeg var for opptatt med å ha det moro.

IMG_2527aa

IMG_2527a

IMG_2527

Legg igjen en kommentar

