Også så flink da gitt

Kom igjen, gi meg litt ros og cred og jubel og smil a’. Klokka er i skrivende stund 23:59, som betyr at jeg har klart å luske meg inn på rommet mitt før midnatt. «Hva har skjedd, hva er galt, jeg er redd.», stammer du kanskje fram nå, mens du bedende ser på skjermen din for svar. Neida, alt er i grunn vel. Planen er bare å sove litt mer enn tre timer denne natta, ettersom søvn bruker å ha en reint bra effekt på meg de gangene jeg velger å prøve det.

Ellers sitter jeg i grunn bare og drikke te, hører på god musikk og tenker på Afrika-turen nå. Det kommer til å bli en tung tur, jeg er ganske innenforstått med det nå. Både Kenya og Uganda, som er landene jeg skal til, er hardt sultrammede for øyeblikket, sammen med en god bunke andre afrikanske land. Masai-landsbyen vi egentlig skulle bo i har måttet vike for et annet alternativ, av den grunn at de rett og slett ikke har mat nok til å ha gjester som oss der nå. Det hadde vært uansvarlig av oss å brase inn der da de ikke en gang kan fø seg og sine.

Ser man bort fra de harde forholdene der nede, ser det ut som om det blir en helt sjukt bra tur. Vi skal hoppe i strikk, og vi skal rafte på Nilen, vi skal slakte geiter og vi skal bo i kumøkkhytter. Alle inntrykkene på turen kommer til å være voldsomme, det er du relativt lett i hodet om du ikke forstår. Men jeg gleder meg, jeg. Til nye folk, nye kulturer og en relativt ny verden for meg. Ikke er det lenge til vi drar heller. Noen uker nå, så sitter jeg nede i bushen og stirrer skremt omkring meg. Sært å tenke på.

For øyeblikket er jeg derimot godt og trygt plassert her i rolige, velstående og trygge Norge. Gikk til og med en liten tur i skogen i dag, for å knipse noen bilder og puste litt høstluft. Grusomt hvor idyllisk og sunn man føler seg da man kaver rundt blant blåbærris og grankongler. Tror jeg fortsatt har barnåler noen steder. Jaja, om noen uker er det malariamygg og geiter jeg må bakse rundt iblandt. Synker ikke helt inn enda, ikke helt.

_MG_4531a

4 responses to “Også så flink da gitt

  1. Du legger deg aldri før midnatt, selv om du er på rommet :P

  2. Du må i seng litt før jente…
    Fælt til nattrangling på denne skolen.

Legg igjen en kommentar

