Hei & hadet / Jambo & kwaheli

Sånn. Da var siste tradisjonelle skoledag på tre uker over. Fra og med i morgen er det Kenya, Uganda og kulturkræsj på timeplanen 24/7. Jeg gleder meg utrolig mye. Det å endelig få besøke afrikanske land sør for Sahara er noe jeg har sett fram imot lenge nå, og drømt om enda lenger. Tanken på at vi faktisk skal bo med masaier, besøke Kibera-slummen, virkelig komme nær mennesker av en så fremmed kultur er utrolig spennende. Om fire timer drar vi fra skolen. Rart egentlig, hvordan noe som har virket så utrolig fjernt i flere måneder, plutselig er det som skjer rundt meg nå.

Selve dagen i dag har i grunn vært en bra oppvarming angående afrikansk kultur. Vi fikk besøk at et band/dansegruppe fra Mysa i Kenya, og fikk blant annet vært med på en av dansene i programmet de gikk gjennom i kveld. Det er hardt å innrømme, og stoltheten min blør, men vi nordmenn er stive som pinner sammenlignet med kenyanske dansere. Det å derimot se dem kjøre sitt eget show uten våre armer og ben overalt, var sinnsykt gøy. Det er noe med de rytmene og trommene som virkelig treffer en.

Men ja. Nå skal jeg i grunn bare pakke sammen siste rest av håndbagasje og annet dill og dall og kos, så er det bare å kaste seg inn i bussen mot Amsterdam. Vi mellomlander der, og så er det videre mot Nairobi. Andre steder jeg skal besøke på turen er Maralal, Ngurunit, Jinja og Kampala. Blir det er opplevelse jeg mest sannsynlig bare får en gang i livet? Visst faen. Gleder jeg meg? Visst faen opphøyd i to. Eller noe. (Følg forresten meg og klassen min på bloggen vår, Globalt perspektiv, vi oppdaterer da verden rundt oss tillater.)

171009_0072i

171009_0072

3 responses to “Hei & hadet / Jambo & kwaheli

  1. Zattan så stemningsfullt det bildet med lysene var. Jeg likte det. Veldig.

    Du og global vil bli savnet. o.o
    Dog, ha en jævlig bra tur. 8D

  2. Håper du får en kjempefin tur! Gleder meg til å høre om alt du har gjort. Bruk solkrem og ta en haug med bilder. Når du kommer tilbake har du mange episoder med Dexter du kan se på :D

    God tur!
    Glad i deg <3

  3. Ha en herlig, spennende og annerledes reise.
    Klem

Legg igjen en kommentar

