Provosert? Nei, nei. Neineineiii.

Jeg frykter litt for livet mitt nå. Etter å ha oppdatert meg litt på nyhetene, blant annet på vg.no, kjenner jeg nå at verden plutselig ble veldig mye mindre trygg. Både for meg, og for alle jeg har nær og kjær. Har jeg lest om atomkrig, sultkatastrofer og tsunamier? Har jeg skummet gjennom reportasjer om barnemisbruk, dyremishandling eller kanskje mordbrann? Neida. Jeg har bare oppdaget at jeg mest sannsynlig må gå i dekning langt under jorda for å holde både meg selv og folk jeg kjenner trygge. Hva faen er det nå jeg har lest? Jo, jeg har lest om drapet som ble begått i byen jeg selv har bodd i, drapet på Lars Erik Flem Andersen på Kongsvinger, og i samme artikkel har jeg lest et mulig motiv drapsmannen kunne hatt.

«Etter det VG Nett erfarer, spilte siktede dette spillet [World of Warcraft] den kvelden han bestemte seg for å begå et drap. Nå undersøker politiet om det er en sammenheng mellom spillingen og det fatale drapet.»

I helvete. Jeg har jo spilt WoW. Lillebroren min har spilt WoW. Kjæresten min har spilt WoW. Vennene mine har prøvd spillet. Herregud, hva skjer med verden? Jeg kommer jo ikke en gang til å runde 25, om bare det å spille World of Warcraft er nok til å framprovosere en så syk handling som å ta livet av et annet menneske, uten videre provosering. Men vent. Det er ikke nok å gå rundt i konstant frykt og å sove med ett øye åpent grunnet WoW. Det er mer. Vi leser videre i artikkelen, gjør vi ikke?

«I tillegg er 22-åringen en ihuga spiller av krigsspillet «Counterstrike». På flere nettsteder har han lagt ut såkalte «screenshots», bilder av spillet, som viser at karakteren dreper sine medspillere med både kniv, pistol og automatvåpen.»

Herre. Gud. Hva gjør vi nå? En som har spilt skytespillet Counter Strike/CS, har lagt ut bilder fra spillet på nett. Et spill hvor våpenet alltid er synlig. Han har lagt ut screenshots uten å sensurere våpenet. Vi lever i en syk verden. Når jeg tenker på hvor mange på Lundheim som spiller CS eller WoW, begynner jeg å vurdere om jeg kanskje skal bli hjemme når ferien er over. Bygge bomberom. Desertere fra det sosiale liv hvor mennesker kan forekomme. Ja. Er nok best.

Helt ærlig. Jeg lurer på hva journalister tenker av og til. Vil de skape sensasjon ved å skylde på noe av verdens største online-spill når et mord begås? Er ikke det en helt latterlig unnskyldning? «Offeret døde ikke grunnet psykisk ubalanse hos den skyldige. Ikke fordi det var noe fundamentalt feil med tankegangen til den som utførte handlingen. Nei. Det var pga. et dataspill. Beste løsningen vi finner.» Det er så latterlig smålig. At de i tillegg har fått en PR-kåt professor til å komme med en seriøs uttalelse om hvor grusomt WoW er, provoserer meg så mye at det nesten er litt trist. Se bare her, hvor grusomt mye jeg plutselig har prestert i å skrive i et blogginnlegg. Hvis folk har det så fælt at de føler behov for å flykte inn i en virtuell verden, er det muligens en grunn til det. Er det da den virkelige eller virtuelle verdenen man skal skylle på? Jeg gir ihvertfall opp.

Noen bilder fra World of Warcraft. Kjenner du blodtørsten?

10 responses to “Provosert? Nei, nei. Neineineiii.

  1. Ja, det er bra vi kan skylde på dataspill for drap og mord i dag. For jeg mener, korstogene, Mayane og diverse andre folkegruper som før eller siden tok livet av noen hadde sikkert spillt WoW De og!

    For en haug med idioter disse journalistene er. Jeg skammer meg over media generelt. Ærlig talt, hvor mange av de millionerne av spillerne som er i verden har blitt mordere? Hva med de som har blitt mordere av å se på TV? Eller å ha støvsuget en Edderkopp? Nei huff og huff, alle er potensielle mordere, tydligvis..

  2. Veldig bra skrevet, og er helt enig :)

  3. Konge innlegg/blogg eller hva man skal kalle det, er sykt fail av VG eller Dennis Ravndal & Tor-Erling Thømt Ruud VGs journalister å publisere noe som dette…

  4. er så enig med deg! Godt skrevet!

  5. Jeg begynner å bli redd selv jeg…

  6. Allmightywowperson

    Heh, var det.. 37 dager konstant han hadde spilt totalt? Det er jo ingenting. Jeg kjenner et par personer som har spilt over 500 dager, og har selv spilt i alt kanskje 200 eller noe. Men beklager, det frister liksom ikke helt å drepe noen for det om..

  7. Lurer da på om det å spille WoW kan kvalifisere til at man er sinnsyk i gjerningsøyeblikket? I så fall blir det nok den nye «trenden» blant forbrytere… «beklager, jeg spilte wow så jeg vet ikke hva jeg gjorde». Hmm, det er en syk, syk verden om en skal tro media.

    … hvilket spill kan egne seg for en bankraner mon tro? … :)

  8. Hjelp nå tror jeg skal begynne å sove med et øye åpent. Typen min spiller også disse spillene:S

  9. Jeg skrev også om dette i dag :)

    Shit du la ut en bilde fra WoW…ikke godt å si hva jeg kan finne på nå altså! :p

  10. Jeg har spilt World of Warcraft siden september 2005 sammen med kjæresten og kompisene hans. Jeg er så avhengig som du får det. Kan hende jeg spiser foran pcen, glemmer middag, skulker skolen og ditcher en fest. Men jeg klarer å leve livet mitt fordet om. Jeg spiser sundt, har det godt med venner, godt miljø i familien, alt er egentlig helt fint..MEN! Aggrisjonen min har vokst og jeg kan ha aggrisjonsproblemer, jeg kan tilte, noe jeg aldri gjorde før. Begynner å bli redd :O

Legg igjen en kommentar

