Her kommer vinter’n. Satan.

Neimen se på det. Gjett hvem som har karret seg over fra Østlandet med føkkings 30 minusgrader, og over til Rogaland igjen. Det er mer øde. Det er mindre søvn. Men det er da ihvertfall ikke spådd minus 40 grader her framover. Seil din egen frosne sjø Hedmark, vi ses når det er varmere og det er mer å gjøre enn å se på snø, kulde og istapper. Jeg veit, jeg er en så dårlig norsk viking at jeg burde pakkes ned i en billig pappeske og shippes ut av landet med første charterfly. Det verste er at jeg ikke har noe å skylde på, dette jeg-takler-kulde-like-bra-som-fjortiser-tåler-sprit-anlegget som kroppen min har. Ikke bare er jeg norsk, jeg er faen meg svensk også. Og litt finsk-aktig, om vi drar den videre. Jeg er født og alet opp for å bo oppe her i nord, med snøstormer og glatte veier, boblejakker og skiturer. Og hva gjør jeg? Jo, jeg klorer panisk på meg ulltøfler og varme pledd så fort jeg skimter rimfrost på bakken.

Et sted på fødestua er jeg sikker på at en av sykesøstrene hadde tatt seg en real knert før jobb, tok meg opp fra en boks hvor det sto «Sendes til Hawaii, Maldivene, Brasil eller noe i de baner fordi dette pikebarnet hører hjemme der», og ved et uhell glapp med oppi en vogn merket med «Norske faens isøder og vintre med piggdekk og akebrett.» Vinter er kos du liksom. Gi meg et par digre istapper også skal jeg pokker i meg gi deg kos til neglespretten tar meg.

One response to “Her kommer vinter’n. Satan.

  1. Elsker dette <3

Legg igjen en kommentar

