Tre misfornøyde, 70.000 andre overlevde med godt humør

Faen, man har ikke fått dusja av seg festivalstøvet og fått på seg nye underbukser før det er noe grusomt med Roskilde. Vg.no har vært så heldige å fått tak i noen som har vært med på infernoet, krigsmarken, helvetet og det komplette ragnarok: Roskilde 2010. Historien er virkelig grusom og sjokkerenda altså. «Venninnegjengen hadde gledet seg til den siste festivalkvelden med Prince og Robyn på scenen, men synet som møtte dem da de kom tilbake til campen, var sjokkerende.». Jaok, Prince og Robyn spilte på forskjellige dager. Men jaja. Men det verste i livet de hadde opplevd, var å måtte sove i et telt som ikke holdt varmen, på et sted hvor folk løp rundt og ikke kunne kontrolleres.

Beklager om dette ble noen hurtig og hissing nedskrevne linjer, men det får være måte på hvor mye fælt vi skal klare å finne i verden. Får bare så nok at av medier alltid fokuserer på de fåtall av mennesker som opplever noe dårlig et sted, og gir faen i å slenge med i en bisetning at «70.000 andre var strålende fornøyde.»

Hilsen campen som holdt fortet oppe hele den siste natta:

EDIT: Verden likte visst ikke at jeg ikke var årets mest sympatiske når jeg skrev dette blogginnlegget, og om det virker som om jeg står med en pinne rettet mot jentene som hadde det kjipt, og roper «hahaha», så beklager jeg jo det. Men noen ganger blir man greit fornøyd av agurknytt om sommeren. Nei, jeg synes ikke hærverk er det nye svart og at jeg selv akkurat ramponerte stua mi for å ha det moro. Men når jeg leser artikkelen blir jeg litt flau over sensasjonslysten norsk presse har til tider.

Jentene som hadde det kjipt: det er leit at ikke alle hadde det fint.
De som skrev artikkelen: kjære vene, er dette og en hund som fikk 60 flått på tre min det mest spennende VG kan komme med på en dag?

46 responses to “Tre misfornøyde, 70.000 andre overlevde med godt humør

  1. De burde intervjuet meg, satt mitt i Camp C.
    Det var ødeleggelse av forlatte tomme telt. Brenning av forlatte telt foregikk kontrollert i gå gaten med vann tilgjengelig hele tiden. Forbanna kvinnfolk som for noia bare det er litt mer fyll og fanteri enn de trives med. Håper de blir hjemme til nesteår, så kan vi andre løpe rundt og ramponere ting vi ikke vil ha med hjem i fred.

  2. Henrik Grøgaard

    Ja, det virket veldig voldsomt det som skjedde med det tre stakkars fra Norge. Noen gang vurdert å gjøre research før du stikker til en av de største festivalene i europa?
    Jeg hadde det iallefall fabolous nesten hele tiden:)

  3. Anne Sofie Bergvall

    Tviler på at alle andre var fornøyd. Jeg hadde det sinnsykt gøy alle dagene, men turde ikke å legge meg før solen sto opp siste natten fordi jeg var redd for at det skulle komme noen og slå istykker teltet med oss inni. For det var det faktisk noen som gjorde, mens jeg så på. Jeg prøvde å si fra til vaktene, men de bare sa at de ikke kunne gjøre noe med det. Hvis du synes det er gøy å bli dengt løs på midt på natten så for all del, kos deg! Men jeg synes det var noe dritt, og ikke en gøy måte å avslutte en flott uke på.

    • Nå var ikke dette blogginnlegget bare rettet til folk som hadde det kjipt siste natta, som jeg ikke unner deg. Men etter å ha lest utallige agurknyheter i media den siste tiden, om flåtten som kommer for å ta oss alle og andre dårlig skrevne artikler, får jeg litt nok når VG ikke presterer å si noe annet enn at «Nordmenn opplevde Roskilde som en katastrofe». Når overrskriften er «Norske jenter på Roskilde: Verste vi har opplevd», er det ikke så vanskelig å bli sint av. Mest av alt var jeg jævlig irritert på sensasjonslysten norske medier har, ikke å henge ut deg og vennene.
      Men, selv om det er kjipt at det er store mengder hærverk på Roskilde, er det ikke en ny ting. Skal man på nye steder, er det ofte vanlig å researche før man drar.

      Ønsker deg uansett en bra festival neste år, om dere velger det igjen. Det er en fantastisk festival når alt går som det skal.

    • dere er herved invitert til oss neste roskilde-søndag.

  4. Veldig enig med deg her, ingen som nærmet seg campen vår… bare å holde seg oppe og kanskje sove utenfor teltet.. klart det blir kaldt, men overlever da vel det om man absolutt skal sove?

  5. 1. Vandalisering av andres eiendom er ikke greit.

    2. «Hva med å sette seg ned og ta en øl, og ikke legge seg rett etter siste konsert? Hmm?» Hva meg og holde kjeft og ikke legge deg opp i hvordan andre bruker sin tid? «Hmm?»

    3. Tulling.

    • Jeg sier ikke «my goood, det er så fett at de tenner på teltene til andre fooolk, skulle ønske jeg hadde tenkt ut noe slik selv!!!«, men synes det er jævlig leit at noe slik skal få så mye oppmerksomhet. Det er noe som hvert år skjer på Roskilde, og researcher man stedet man drar til fort, skal det ikke være så vanskelig å finne ut. Og i mine øyne er ikke verden delt opp i «with us or against us»; jeg er ikke supporter av hærverk på noen måte, men jeg ser ikke hvordan det skal få mer oppmerksomhet enn at Norden har hatt besøk av gjester som Prince, Motörhead og Patti Smith.

    • Jentene her kan UMULIG ha latt være å få med seg at folk ble gærne siste natta. Jeg ble advart kanskje 15 ganger iløpet av søndagen, både av vakter og andre festivaldeltakere. Ok, alle skjønner at dette er litt kjipt, men herregud da.

      At jentene anmeldte dette til politiet (noe som er helt meningsløst, hvordan skal de finne ut hvem som ødela teltet. Bare mer papirarbeid for dem) og gikk til media og sa: «dette er det verste vi har opplevd». Viser kun hvor utrolig lite de faktisk har opplevd.

      Du er jo også passe dum når du bare går å legger deg i teltet fult viten om at slikt skjer, og at mye mer alvoligere ting har skjedd med folk som har sovet i teltene sine siste natten. Synes alle 3 fortjener et klask i bakhodet og burde ta 2vgs på nytt.

      • Alle tenåringer som kjøper billett til Roskilde bør skjønne at de må passe ekstra godt på seg selv. Eller så kan de dø, noe som skjedde i 2000. Det skjønner alle. I det hele tatt bør det tas IQ-test av alle publikummere, slik at du ikke dør hvis du er for dum.

  6. Hehe, ja dette er vel tradisjon så vidt jeg har forstått. Sånn var det iallefall alle årene jeg var der. Politianmeldt da OMG :P hahaha

  7. hvor står det at andre har rett til å ødlegge annen mans eiendom…er faktisk helt unødvendig, hilsen en som er strålende fornøyd, tror forøvrig at denne jente gjengen aldri har festet før,haha.

  8. «Beklager om dette ble noen hurtig og hissing nedskrevne linjer, men det får være måte på hvor mye fælt vi skal klare å finne i verden»

    Det er nettopp det der er, noen hurtige hissige linjer uten særlig gjennomtanke.

    Saken dreide seg ikke om de andre 70.000, som i følge deg selv er strålende fornøyd. Er virkelig alle spurt om sin opplevelse? Saken dreide seg om en jentegjeng (og helt sikkert en del andre mennesker) som opplevde en kjip avslutning på oppholdet.

  9. enig!! den siste kvelden på roskilde messer halvparten av folkene der nede opp campene sine, nettopp fordi det er tradisjon! sier ikke at de jentene fortjente det, men skylde seg selv og ingen andre før de sladrer til vg og dansk politi. Istedenfor å gjøre det de har gjort kunne de heller sjekket hva som er vanlig og kan skje på roskilde, FØR de drar ned dit. Ikke dra og forvent at ALT skal gå som planlagt, det er festival! det er roskilde!

  10. Jeg var ikke der, så har jo egentlig ikke peiling…men enig med deg as! Norske jornalister er flinke i overdramatisering

  11. Var vel flere enn 3. Var vel minst 2 jenter som ble slått ned og voldtatt også

  12. du er en idiot

    Seriøst? Det er ikke greit at folk ødelegger tingene til andre slik som det der. Jentene visste ikke om det engang, og ble sikkert nok sjokkerte. Det må da for faen gå an å ha forståelse for det? Eieren av denne bloggen må virkelig være en jævla tosk.

    Du sier at mediene alltid fokuserer på det negative.. vel, hva så? Det er helt naturlig.

    «En person drept på bestialsk vis» vs «4 millioner mennesker hadde en helt begivenhetløs dag».

    Anyways, ta deg en bolle, ditt jævla nedsig.

    • De kan umulig ikke ha visst at sånne ting skjer. Og hva faen slags nyhet er dette egentlig? Teltet vårt ble ødelagt og nedtagga noe som skjer vært jævla år. Så utrolig latterlig at VG faktisk trykker opp denne saken da den egentlig ikke har noen verdi.

    • hehe, tror du er idioten her som tar blogginnlegget så blodseriøst, for så sammenligne å få teltet sitt oppkutta med drap og roskilde festival med en bevigenhetløs dag.

  13. Stine Bredesen

    Ja helt enig, blir så oppgitt når jeg leser om disse rystende nyhetene fra to stusselige jenter som i utgangspunktet burde vært på en ridetur på Hardangervidda istedet!
    Om man ikke klarer å overleve siste natta på Roskilde så drar du hjem dagen før. Eller kjøper deg campingvogn.

  14. Bra skrevet! Pressen er håpløse angående Roskilde. Jeg har vært der 11 år på rad og har ennå ikke sett en slosskamp. Gleder meg allerede til neste år.

  15. jeg er så utrolig enig med deg. Blir rett og slett provosert over all driten norsk presse klarer å lire av seg både før og etter Roskilde. Dagbladet har i alle år prøvd å lure til seg muligheten til å komme backstage, snakket med folk som jobber for festivalen for å få de til å ta bilder og fortelle slik at de kan poste, for på Roskilde blir de ikke bært rundt på noen kongestol som på feks. Hove, de får lik behandling som alle andre og pressepass koster. Misfornøyde journalister = dårlig dekning, mener nå jeg. Hadde tabloidene i Norge giddet ville de lett se at 9 ut av 10 er fornøyde. Vi hadde problemer i campen vår (Coffin Camp), hvorfor? fordi Jordalgjengen var kasta ut fra Hove og dro på Roskilde og lagde problemer istedet, hvor står det om det? vaktene var enestående og jeg har, for andre året, bare posetive ting å si om Roskilde. Vært på Hove 2 ganger, begge gangene dro jeg hjem. En annen ting er jo at disse jentene burde finne ut litt mer om Roskilde før de drar, er jo en ekstremt kjent sak at det er «bråk» siste natta.

    haha. sint.

  16. ENIG!!!!

  17. Dette er bullshit fra Roskilde ledelsen… Siste dag (natt) på Roskilde ER høyrisikosport for flere enn tre naive norske piger. Roskildefestivalområdet (campen) er ei stor søppeldynge fra dag en og det er en dårlig unnskyldning (som de alltid bruker)at det var værre før. Danskenes servicenivå går mot null og faller godt sammen med deres fotball-landslags innsats, og for første gang opplevde vi hærverk i MC-campen. Paradoksalt var det første året de tok ekstra betalt for MC. Vi vil ha pengene tilbake jævla flatlandsaper! (Har vært 10-12 år på festivalen og kommer sikkert tilbake neste år.. like blid!)

  18. Marius med blå genser

    Jeg tenkte akkurat som deg, fy faen så latterlig. Ikke bare dumma VG seg ut med Prince og Robyn samme dag(how?), på slutten stod det at jentene hadde anmeldt det.

    haha… Hadde hørt det tusen ganger at den siste dagen var helvete, de begynte faktisk på ettermiddagen på søndag å smekke et par telt til helvete(dog sine egne). Litt glad jeg tok 07.30 ferja til color line på mandag.

    For en festival, beste uka jeg har hatt. Prodigy tok heeeeeeelt av.

  19. De får skylde seg selv. Er vel lurt å skaffe seg litt informasjon om hvordan det er på slike festivaler. Er ikke for hvem som helst. Var der selv og hadde en fantastisk festival.. Selvom teltet ble herpetisert ganske tidlig. Men det får man vel tåle.

  20. Hehe, Ja, men tenk om neglen hadde brukket også da….

  21. LoL! og du er stolt av å ha vært på den søppeldynga der? :) ser jo helt jævlig ut, jeg hadde betalt for å slippe å være der.

  22. Media er kjempeflinke på å fokusere på det negative. Alltid.
    Den første dagen Roskilde begynte så kom det på nyhetene at det hadde vært en jente som ble voldtatt. På Roskilde.
    For det skjer ikke andre plasser i verden. Nei.

    Ekle media.

  23. Makan til arrogant holdning du har til andre mennesker. Det du skriver viser til det fulle at du mangler viktige evner som respekt, toleranse og forståelse for andre menneskers opplevelser og deres syn på saker og ting.
    Mener du altså fullt og fast at dette hærverket som ødeleggelse av andre personer sine telt er, skal være en normal oppførsel og noe som bør eller skal skje? Slik skal man altså finne seg i?…
    I så fall representerer du akkurat den samme barnslige holdningen som disse svært berusede danske guttene som drev med disse ødeleggelsene har. En gjeng bortskjemte drittunger som tror de kan gjøre hva de vil uansett hvor de er.
    Så hvis man er på festival, så skal man altså ikke respektere andres eiendeler og person? Greit å vite…
    Om jeg vet hva jeg uttaler meg om?… Joda, jeg har førstehånds kunnskap om dette faktisk!
    Og du tror det var kun 3 misfornøyde. Hvor arrogant kan man egentlig bli?

  24. Når de oppsøker fyll – rus – sex – skittsnakk – uhygeniske og umodne folk, så er det ikke noe annet å si at «like barn leker best» «Er man med på dritten så må du tåle skitten» – «Er du med på leiken, så må du tåle faken»

    De har bare godt av alt det negative de opplever.

  25. Så jævelig enig med deg! Uansett så vet jo folk at den siste natten er litt syk.
    Men la oss gå gjennom dette på nytt:
    Det verste disse jentene har opplevd i sitt liv er at noen festivalgale gutter tagget og ødela teltet deres? Da har du ikke opplevd en dritt.

    Alle veit jo at det blir litt vilt på den siste natta, det er ikke verre enn å pakke ned tingene å flytte seg bort til et roligere område. Vi flytte oss ned ved bakterisjøen og sov fredelig under åpen himmel uten noen forstyrrelser.

    Dette infernoet som blir nevnt er ikke mer enn at folk ødelegger telt som (som oftest) er etterlatt, og avogtil tenner på dem.

    De beste dagene i mitt liv hittil, hvis de jentene ikke overlever en natt uten telt kan de for faen sitte hjemme ¨å strikke istdenden for å dra på Roskilde.

    • Var ved bakteriesjøen selv den siste natta og kunne ikke hatt en mer fredfylt natt. Lagde hoppeslott av luftmadrasser og lekte supermann! Kom tilbake til campen i c dagen etter, der det bare var mitt telt igjen og det hadde ikke blitt rørt.
      ELSKER roskilde!

  26. LOL! Roskilde for alltid, mand! DET ER FOR VILDT! Hihi

  27. Jeg er så utrolig enig, selv sov jeg ute på en presenning siste natt for å unngå den værste køen til bussen hjem men jeg så maks 20 personer som faktisk herjet rundt og det var som regel med deres egne ting. Det er så utrloig latterlig å overdramatisere og ødelegge ryktet til Roskilde når festivalen var ekstremt god i år. Så også flere hendelser hvor de frivillige vaktene hadde veldig god peiling på håndtering av både krisesituasjoner, medisinsk bedømmelse og nedleggelse av småfulle muskelkarer som yppet på andre deltagere. Sykt irriterende å måtte lese om det her når jeg kommer hjem, bare bra at 79997 av oss på festivalen fortsatt vet hvor bra det egentlig er der.

  28. selvfølgelig syns vi det er dritt at andre får oppleve møkk, men det er kjempeteit av media å KUN fokusere på det negative. Folk får flytte seg til de mer rolige områdene da, så slipper de bråk og teite folk som ødelegger. Det gjorde vi, og hadde det kjempe fint! Og jeg gikk jo alene tusen ganger, og ble aldri voldtatt.
    Roskilde er jo egentlig kjempe gøy! Men slemme mennesker som ødelegger liker vi ikke!

  29. Alle festivaler jeg har vært på han hatt sine ulemper, men på festivaler blir ting aldri som først tenkt og vertfall ikke som planlagt. aksepter det jenter. politi anmelde noen der det er 40 – 50 000 mistenkte, hehe lykke til. ta det heller med ettertanke og ikke fra dit neste år. Jeg visste akkurat hva jeg gikk til da jeg forhørte meg på forhand.

  30. Men herregud det er da ikke noe som er så morsomt som å se fulle dansker denge dritten ut av telt og oppblåsbare madrasser. var første gangen min i år og det blir ikke den siste. og ble mektig imponert over all søpla som ble spredt møysommelig utover. lenge leve minnene fra roskilde to tusen og titts! C-camp!!

  31. Hei,

    Jeg var selv på Roskilde for snart 10 år siden. Rådet jeg fikk før jeg reiste dit var som følger:
    1- Ikke ta med deg noe du ikke har råd til å miste.
    2- Ikke lås teltet med hengelås, for da ødelegger de telte for å komme inn.
    3- Pass på siste natten, for da er sannsynligheten stor for at telt med innhold blir rasert.

    Det er kjipt når slikt skjer, men hvis disse jentene hadde gjort litt research på forhånd, hadde de kunne forutsett dette. Det er umulig for politi og vakter å passe på 70 000 – 130 000 mennesker.

  32. Verste jeg har opplevd? At noen ødelegger teltet ditt.. Ja du har nok opplevd mye forferdelig ,p Stakkars menneske, du kommer nok til å få sjokk når du opplever at det kommer til å skje verre ting i livet ditt enn at teltet ditt blir ødelagt. Synes nesten synd på deg, for da kommer du til å knekke totalt sammen.. Du er vel muligens psykisk knekt allerede etter den grusomme opplevelsen med teltet..

  33. Spygrønn Sopp

    Legger merke til hvor mange som henger seg opp i tallet «3» og kommenterer at det selvsagt er flere enn det som var misfornøyde.. O’really?

    Ta ikke ting såå bokstavelig. Tror poenget til bloggeren her var at media setter seg inn i det negative, selv om 69995, (-3 og – de to jentene som ble voldtatt(ikke drep meg nå da..)) hadde dte utrooolig gøy og koste seg med vett i soppen og visste at siste natten var ze br00talz.
    Altså, ikke at bloggeren hater de tre jentene som var misfornøyd.

    Så slapp av, take a chill pill og på stedet chill.

    Hilsen Spygrønn Sopp

  34. Hehe. Jeg sov meget godt i teltet mitt den siste natten, med ørepropper og hørevern. Det skal sies at jeg virkelig ikke hadde turt det hvis ikke halve campen min var våkne og signaliserte at stedet ikke var forlatt.

  35. frida, frida, frida… hvorfor har jeg ikke sett dette før nå? vil tro at jeg ikke er den eneste som koser meg gløgg ihjel med all responsen.
    og hvorfor i all verden ba vi ikke turi marte ringe vg i fjor?…

Legg igjen en kommentar

