Noen ganger glemmer jeg helt å legge meg

Det er litt rart med ferier, med stillheten de bringer med seg når man sitter oppe hele natten og i grunn bare glemmer at tiden går. Plutselig er klokken halv seks på morgenen, man hører kanskje de andre i huset begynne å stå opp, og man får litt dårlig samvittighet. Det er jo i ferier man skal hvile kroppen, sinnet, hele pakka som man drasser med seg omkring. Og så sitter man plutselig og lar natten reise forbi, uten at man rekker å hilse på den i det heletatt.

«Oi, hei, se der kommer natten!»
«Nei, du, beklager, jeg har vært her i ganske mange timer allerede, så nå må jeg takke for meg.»
«Det var da fryktelig synd, jeg som hadde planlagt så mye fint for oss, også bare suser du forbi.»
«Ja, nei, det er visst slik noen ganger.»

Man vet at det begynner å bli sent, at tidspunktet som alle helsemagasiner forteller deg at du bør være i seng, er passert med god margin og flerfoldige øyeblikk. Så forteller man kanskje til seg selv at man bare skal sjekke en liten ting til bare, lese en bitteliten side til, ta en siste kopp te fordi det jo er bra for kropp og sjel og hele det tidligere nevnte opplegget. Og med ett deiser en ny dag ned i fanget på deg, og alt du kan hilse den med et noen grusomt usjarmerende poser under øynene og et vassent og halvt bortkomment blikk. Helt plutselig.

God ferie, hele verden. God jul. Og god natt.

 

3 responses to “Noen ganger glemmer jeg helt å legge meg

  1. Jeg kjenner meg igjen :D Ferie er snill slik.

    Og en artig ting: når jeg leste replikkene, så leste jeg de med en stemme fra Ivo Caprino sine filmer. Det var ganske artig, egentlig. Kunne høres ut som noe en ville hørt i en slik film. ^^

Legg igjen en kommentar

