Fra én verden til en annen

I går var jeg i svømmehallen. Slitte, hvite fliser, mennesker med badebuksa klitsret til uflatterende steder, den evige lukten av klor. Og  det er så fint. For det skjer noe når man gir opp den vanlige verden i noen øyeblikk, og bare senker seg under vannoverflaten. Lydene, lyset, måten kroppen din føles og er til. Det skjer noe i det sekundet – som om man reiser fra en dimensjon til en annen.

Når jeg svømmer, glemmer jeg resten av verden. Går inn i en rytme, hypnose. «Svømmetak, under vann, over vann, pust inn, svømmetak, under vann» på repeat. Blir helt vektløs, trenger ikke å tenke på om jeg tar meg bra ut eller ikke. Ingen ser bra ut i badedrakt og med håret som en blaut tjafs i bakhodet. Jeg forteller det ihvertfall til meg selv, tar et svømmetak og lar meg forsvinne ned under overflaten; ned dit hvor alle lyder blir myke og lyset bare er små bølger og glimt av hvitt. Åh, jeg hadde glemt hvor deilig det er å svømme.

2 responses to “Fra én verden til en annen

  1. Nå fikk jeg lyst til å svømme. Svømmer bare om sommeren, egentlig. Det skal jo ikke være nødvendig når jeg har en svømmehall på andre siden av Kolbotn.
    Fin tekst!

  2. det er utrolig lenge siden jeg har vært i en svømmehall! det høres helt fantastisk ut når du beskriver det slik! tenk så mange vakre ting man kan gjøre i livet, som i grunnen kan virke ubetydelige!

Legg igjen en kommentar

