Kollenbrølet, kakao og kvikklunch

Vi nordmenn er et fint folk. Vi lar dagene gå forbi, klager over velferdsstaten, politikerne, skatten og været. Sukker tungt og drar sørpetunge sko etter oss på fortauet i Oslo by. Så er det plutselig VM.  Alt vi kan tenke på er v-stil, god skismøring, Bjørgens totalt legitime bruk av astmamedisin og en frådende Northug i skisporet. En, to, tre; hele byen har ryggsekker med norske flagg, Kvikklunch i baklomma og et blussende nasjonalromantisk flir midt i ansiktet. Og i dag, i dag tok jeg del i den flirende skaren av flaggbærene og emigrerte opp til Holmenkollen.

Det var tåke, det var kaldt, tærne mine døde før førsteomgang av hopprennet var klart og jeg hostet som en kols-pasient etter hvert «kollenbrøl». Men når alle de tusene av mennesker tok bølgen gjennom Holmenkollen, når alle de skrukkete flaggene ble pisket rundt og jeg hylte ut alle vokaler tigjengelig for å få Anders Jacobsen til å hoppe enda en meter lenger. Ja, da var det så utrolig, utrolig greit likevel. Hei, Norge. Vi lager jævlig bra stemning.

8 responses to “Kollenbrølet, kakao og kvikklunch

  1. Æsj Frida, du er en sånn :(

  2. Åh, det er greit man ikke er misunnelig, da. Jeg hadde egentlig tenkt meg til kollen akkurat i dag, tredje mars, men så backet alle mine reisekompiser ut før vi fikk kjøpt billett. Er’e ikke typisk?

    Og du, jeg heier også på Norge, altså. Men så har det seg sånn at jeg oppfører meg som en stormforelska fjortis hver gang jeg ser Schlierenzauer. Altså, du skulle bare sett meg den gangen jeg stod i armkroken hans en vakker desemberdag på Lillehammer. Jeg har aldri vært så skjelven i knærne noen gang. Jeg vet ikke hvorfor, men det er noe med østerrikerne som bare tiltaler meg noe helt enormt. Men uansett hvem som vinner, sitter jeg i stresslessen min og skriker med kollenpublikumet til halsen hviner av smerte. Jeg elsker vm, jeg.

  3. Herlig stemningsrapport :)
    Du skriver så fiiint! Nå ble jeg glad!

  4. Herlig, herlig blogginnlegg :-P

  5. Ingen andre er bedre publikum enn nordmenn på vinterarrangement med langrenn, hopp, Bjørgen og Northug!
    Skulle gjerne vært der og ropt noe håse vokaler, jeg også!

  6. Det er noe rart med det der.. Jeg gir faen i sport, men kan se for meg at til og med jeg ville blitt revet med.

  7. Må si du formulerer dette utrolig bra, er jo helt sant i det du sier! Har ikke vært innom her før forresten, du skriver så bra at jeg kommer nok tilbake!

Legg igjen en kommentar

